G

Opinia psihologului: Taberele în străinătate și dezvoltarea copilului

Este școala potrivită pentru copilul meu? Cursurile la care participă cu atât de mult interes îl ajută pentru viitor? Anturajul său este cel bun? Mediul social îl pregătește să înfrunte provocările vieții de adult? Fac diferența între viitorul pe care mi l-am dorit pentru mine și cel pe care și-l dorește copilul meu pentru el însuși?

Cu siguranță orice părinte își pune astfel de întrebări.

Zilele trecute, am primit câteva versuri care m-au pus pe gânduri: „Doamne, dă-mi seninătate să accept lucrurile pe care nu le pot schimba, / Curaj să le schimb pe acelea pe care le pot schimba / Și înțelepciunea să le deosebesc pe unele de altele!” (Reinhold Neibuhr).
Dacă scurta poezie este de-a dreptul incitantă pentru gândire, cel puțin același lucru îl pot spune și despre cel care mi-a trimis-o. Este un copil de nici 7 ani, firav, blond, cu ochi albaștri și senini, dar mai ales plini de curiozitate și curaj.
Gestul micuțului m-a dus cu gândul la ce înseamnă schimbarea și la oportunitățile pe care le au copiii și tinerii de a se dezvolta personal și de a se pregăti pentru viața de adult. Mi-am amintit de programele Erasmus și și de taberele educaționale în străinătate de la International Summer Schools Education.

Care este legătura dintre schimbare și călătorii peste hotare? Ei bine, o astfel de excursie educațională îi ajută pe elevi să iasă din zona de confort, să învețe o limbă străină de la vorbitorii nativi, alături de persoane de aceeași vârstă cu ei, să cunoască persoane de pe alte meleaguri și să le descopere culturile.
Mai presus de toate, îmi vine în minte un beneficiu suprem – comoara psiho-emoțională acumulată în toată această perioadă petrecută în tabără, unde copilul învață despre curaj, prin explorarea unor lumi noi, culturi noi, oameni noi, diferiți și fac acest lucru alături de alți copii asemeni lor, cu aceleași frici și neîncrederi. Învață despre cooperare, se au unii pe alții, sunt egali din punctul de vedere al resurselor cognitive și găsesc împreună soluții în a depași barierele culturale și lingvistice.
Un lucru extrem de important este autonomia pe care fiecare copil are nevoie să și-o câștige, caracteristică pe care au ocazia să o dobândească într-un mediu securizat și totodată detașați de grija și protecția părinților. La toate acestea se adaugă relațiile care se formează și care în această eră a comunicării sunt mult mai ușor de păstrat, memoria oamenilor noi și frumoși pe care au ocazia să îi întâlnească, a locurilor cucerite și a cunoașterii dobândite. Toate aceste amintiri create sunt sedimentate în cutia încrederii în sine.

Elena Ana Harea,

psihoterapeut specializat în lucrul cu adolescenții și copiii.

LEAVE COMMENT